Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet houdt in dat uw werkgever met onmiddellijke ingang het arbeidscontract beÃĢindigt. U bent dan geen werknemer van het bedrijf meer en u zult per direct op zoek moeten gaan naar een andere baan. Daarnaast heeft u geen recht op een WW uitkering als u op staande voet wordt ontslagen.

Uw werkgever moet echter wel een dringende reden hebben om u te ontslaan op staande voet dus er moet wel iets serieus zijn voorgevallen. Ook moet het direct gebeuren nadat dit voorval heeft plaatsgevonden anders is het arbeidsrechtelijk gezien niet meer mogelijk.

Tips voor ontslag op staande voet

Hieronder staan enkele tips waar u wellicht iets aan heeft mocht u te maken krijgen met ontslag op staande voet:

• Wanneer u het niet eens bent met de beslissing, zeg dat dan direct en maak dat ook schriftelijk kenbaar
  • Zorg ervoor dat uw werkgever duidelijk op papier zet waarom u op staande voet wordt ontslagen
  • Onderteken niets waarvan u de gevolgen niet kunt inzien, u bent niet verplicht om te tekenen
  • U bent ook niet verplicht om mee te werken aan een verhoor door de werkgever
  • Neem contact op met een advocaat voor ontslag

Wat als het ontslag onterecht is?

Als u bent ontslagen op staande voet en dit ontslag blijkt onterecht te zijn, dan kan de rechter het ontslag ongedaan maken. Mocht dit het geval zijn en u krijgt uw baan terug dan is uw werkgever uiteraard verplicht om uw salaris met terugwerkende kracht over te maken.

7 dagen per week bereikbaar. Op werkdagen van 8:00 tot 20:00 uur, op vrijdag tot 18:30 uur en in het weekend van 10.00 tot 16:00 uur.