Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Ontslag via de kantonrechter

Ontslag kan ook via de kantonrechter gaan. Dit kan het geval zijn wanneer er een opzegverbod geldt of wanneer er sprake is van kennelijk onredelijk ontslag. Daarnaast kan er gekozen worden voor ontslag via de kantonrechter wanneer de ontslagaanvraag procedure via het UWV WERKbedrijf niet goed is verlopen.

Men spreekt in dit geval ook wel van een ontbinding van de arbeidsovereenkomst vanwege gewichtige redenen. Hieronder wordt verstaan:

• Veranderde omstandigheden
  • Onbehoorlijk gedrag

Wat zijn precies gewichtige redenen?

Bij onbehoorlijk gedrag kunt u denken aan het liegen over zaken tijdens het sollicitatiegesprek. Zo kan de werknemer gelogen hebben over behaalde diploma’s. Ook het bedreigen van medewerkers of werkgever is een geval van onbehoorlijk gedrag.

Daarnaast kan het schaden van de geheimhoudingsplicht ook een reden zijn om het via de kantonrechter te spelen, alsmede het in gevaar brengen van zichzelf en anderen.

Onder veranderde omstandigheden verstaat men een verandering in de werksituatie die ervoor zorgt dat de werknemer ontslagen wordt. Denk hierbij aan onvoldoende functioneren of een verstoorde arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever.

Opzegtermijn bij ontslag via de kantonrechter

Bij normaal ontslag hoort een opzegtermijn die vastgelegd is in de ontslagregeling tussen de werknemer en de werkgever. Tijdens deze opzegtermijn kan de werknemer nog bij het bedrijf blijven werken terwijl hij ondertussen op zoek gaan naar een andere inkomstenbron in de vorm van een andere baan of de WW-uitkering.

Bij een ontslag via de kantonrechter hoeft de werkgever zich echter niet aan deze opzegtermijn te houden. De kantonrechter bepaalt hier wanneer de arbeidsovereenkomst eindigt.

7 dagen per week bereikbaar. Op werkdagen van 8:00 tot 20:00 uur, op vrijdag tot 18:30 uur en in het weekend van 10.00 tot 16:00 uur.